Mistenker du svindel?

Har du en dårlig magefølelse, eller har du oppdaget at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med oss med en gang på telefon. Jo kortere tid det tar før vi får beskjed, jo raskere kan vi ta tak i saken og forsøke å få stoppet transaksjonen.

Kontakt oss på vår linje (+47) 46 87 10 00 og tast 2, så hjelper vi deg.

Person ser bekymret på mobiltelefonen sin

Slik øker du din digitale sikkerhet

5 tips til hvordan du avslører svindlerne

Svindlerne har blitt smartere og metodene blir stadig vanskeligere å avsløre. Svindelen skjer både på SMS, e-post, telefon, i sosiale medier og gjennom falske nettsider – gjerne i kombinasjon. Heldigvis finnes det noen forholdsregler du kan ta.

  1. Tillit, frykt og fristelser er svindlernes virkemidler. Vær ekstra på vakt mot henvendelser som spiller på dette, enten de kommer på e-post, SMS eller telefon.
  2. Svindelforsøk kjennetegnes ofte ved at noen ber deg om å gjøre noe og det i en forrykende fart. Får du en slik henvendelse – ta en pause, les gjennom en gang til og sjekk i en annen kanal om henvendelsen er ekte.
  3. Ingen seriøse aktører der du har en konto eller annen innlogging, som Netflix, Skatteetaten eller banken din, vil sende deg en lenke som de ber deg klikke på for å komme til profilen din. Ikke bruk slike lenker. Gå alltid inn på deres hjemmesider for å logge deg inn på brukeren din.
  4. Vær på vakt mot alle som ber deg om å oppgi kortinformasjon eller personlige opplysninger i bytte mot noe annet, som en ny telefon, en konsertbillett eller en pengesum.
  5. Har du mistanke om at e-posten du mottar er falsk, sjekk at avsenderadressen er riktig stavet. Sjekk også adressen til eventuelle lenker i e-posten ved å holde musepekeren over. Ser den ok ut? Et annet tegn er at mange falske e-poster er masseutsendelser som starter med «kjære kunde» eller lignende.